søndag 27. april 2014

Blåbærcupcakes

Hei igjen! Før jeg reiste lovet jeg å poste de ferdige innleggene mens jeg var på reise, men det var lettere sagt enn gjort, ikke på grunn av mangel på internett, men fordi jeg rett og slett hadde det litt for bra til å rekke å tenke på det. Vi har hatt en helt fantastisk uke i Spania. Sol og varme, shopping, opplevelser, kvalitetstid med hverandre og med min kusine som studerer arkitektur i Valencia. Nå venter litt for mye hverdag på meg her hjemme. Det blir mye eksamener og prøver som skal forberedes og gjennomføres i tiden fremover. Heldigvis er det en del fridager innimellom og mye å se frem til.

Så tilbake til mat-prat:

Blåbær er supersunt og fullt av antioksidanter. Nå vil jeg ikke akkurat påstå at disse cupcakesene er så veldig sunne, men blåbærene balanserer søtsmaken og gjør dem veldig saftige og gode. Og det er jo sunt og unne seg noe godt av og til?
'

Blåbærcupcakes
(ca. 20 store cupcakes)

  • 4 egg, romtempert
  • 350 g sukker
  • 350 g mel
  • 1,5 ts bakepulver
  • 1,5 ts vaniljesukker
  • 250 g yoghurt naturell
  • 150 g smør, smeltet og avkjølt
  • 100-200 g blåbær*

*Jeg brukte de siste bærene fra i sommer og kunne godt hatt litt mer bær i røra. For å unngå at de farger hele røra blå tar du dem ut av fryseren rett før du har dem i. Bruker du ferske bær trenger du ikke tenke på dette.

 Miks eggene lett sammen og tilsett sukker gradvis mens du øker hastigheten
Miks til du har en lys og luftig eggedosis
Sikt i mel, bakepulver og vaniljesukker
Tilsett yoghurt og smeltet smør
Vend det hele forsiktig sammen til en jevn røre
Ta blåbærene ut av fryseren og bland dem med en teskje mel før vender dem inn i røra. Dette gjør at de ikke synker rett til bunns og farger hele røra blå.
Fordel i former, disse er fra Partydesign og du finner dem her.
Stek på 175 grader i ca 20 minutter, eller til de er gyldne og en tannpirker kommer ren ut igjen når du stikker den nedi. Avkjøl.
Lag en frosting du synes passer, jeg har brukt kremostfrosting (selvfølgelig). Kan anbefale den med sitron som du finner oppskrift på her.

Ha frostingen i en sprøytepose og dekorer etter ønske,
Pynt gjerne med noen friske blåbær eller blåbærsaus som jeg brukte da jeg lagde disse.
Cupcakesene ble laget til en dåp, og jeg kommer med grundigere pyntetips i et eget innlegg senere.

Kan oppbevares noen dager i kjøleskap og fryses, da uten frostingen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar