tirsdag 17. desember 2013

Pepperkakeis

Jeg elsker pepperkaker og jeg elsker is, jeg elsker pepperkakeis! 

Selv om det er kaldt ute (ikke så kaldt som jeg kunne ønske kanskje, men likevel) er det ofte godt og varmt inne. Jeg synes is er godt året rundt og desuten er det et fint avbrekk til de andre julekakene som ofte er ganske tørre. 

Oppskriften gir en silkemyk is med deilig smak av pepperkaker.

Pepperkakeis

  • 500 ml helmelk
  • 300 ml kremfløte
  • 1 vanilestang 
    (stang og frø)
  • 6 eggeplommer
  • 100 g sukker
  • 150-200 g pepperkaker



Varm opp fløte, melk og vaniljestang pluss frø i en kjele til blandingen når kokepunktet
 Pisk eggeplommer og sukker til lys og kremete eggedosis
Hell litt av den varme melken (fjern først vaniljestangen) i eggedosisen i en tynn stråle. Rør det godt sammen før du har alt tilbake i kjelen. Varm opp til det tykner, men det skal ikke koke. 
Sett kaldt og la stå til den er helt kald, gjerne over natten.

Kjør pepperkakene til finmalte smuler i en foodprossessor og vend ca 150 g av dem inn i isblandingen
Kjør i en ismaskin til passe konsistens. Eller ha over i en passende boks og frys ned, rør om hver halvtime for å unngår iskrystaller, helt til isen er nedfryst. 
Jeg brukte en av våre mange julekake-bokser til å oppbevare isen i, og synes det var ganske passende i disse tider. 
Hvis du vil kan du gjøre som meg kan du drysse over ekstra pepperkakesmuler på toppen
Kan oppbevares mange uker i fryseren.

Oppskriften er inspirert av Dr. Oetker.no

1 kommentar:

  1. Hei :) Nå har jeg sittet i hele kveld å lest bloggen din!! Fantastisk flink du er og veldig fine bilder! Kommer til å følge med deg videre! Kjempegøy å lese... blir bare så sulten ;) -Linda

    SvarSlett