mandag 2. desember 2013

Kransekake

Hvert år i begynnelsen av november lukter det jul i hele huset. Da har mamma satt i gang med kransekakebakingen. Det gir en helt egen stemning i huset synes jeg. Julen er liksom plutselig i nærheten. Mor har alltid bakt kransekaker og etterhvert fortsatte mamma tradisjonen. Hun baker til frikirkens årlige julebasar, til venner og familie. Jeg vet ikke nøyaktig antall, men jeg tror femti er et realistisk tall. Om jeg kommer til å lage så mange når jeg blir eldre er jeg ikke sikker på, men at jeg vil fortsette tradisjonen er jeg fast bestemt på. 

Tidligere har jeg bare sett på når mamma har bakt, smakt på deigen og selvfølgelig de beste kransekakene i hele verden. I år prøvde jeg meg for første gang på egenhånd, men med den akkurat samme oppskriften så klart.

Det er litt jobb. Man må male mandler, la deigen hvile, steike og senere pynte, men så blir de jo veldig flotte. Og utrolig gode...

Kransekake
(18 ringer)

  • 600 g malte mandler
  • 500 g melis
  • 4 eggehviter

Ha alle ingrediensene i en stor og kraftig kjøkkenmaskin. Mamma sin assistent tok faktisk kvelden i år, etter 26 år med trofast tjeneste. Men aldri så galt et det ikke er godt for noe, vi har fått ny maskin og jeg er kjempefornøyd.
Kjør alt godt sammen. Pakk deigen i plast og sett kaldt. La ligge i noen timer, gjerne til neste dag. 
Trill ut kransekakemassen til pølser, eller bruk redskap som på bildet. Fordel pølsene i kransekakeformene som du først sprayer med formfett. Stek på 210 grader i 10-12 minutter. La avkjøles helt før du prøver å ta dem ut av formen.
I mens kan du lage glasuren

Glasur

  • 1 eggehvite
  • 3-4 dl melis
  • 1 ts sitronsaft (kan sløyfes)
Miks eggehviten til den skummer, ha i melis til riktig konsistens. Den skal være relativt tykk, men fortsatt noe rennende.
Ha glasuren i en sprøytepose med en liten rund tip eller klipp et hull i en vanlig pose. Sprøyt frem og tilbake på den største ringen og plasser den nest største oppå og gjenta.
 Fortsett til du har pyntet alle ringene.
En kransekake hører store anledninger til og vi har vel kanskje vært litt bortskjemte hjemme hos oss. Jeg håper mamma vet hvor mye vi setter pris på det og jeg skal gjøre så godt jeg kan for å bringe tradisjonen videre til mine barn en gang i fremtiden.
Kaken oppbevares i fryseren dersom den ikke skal spises samme dag. Det kan også være lurt å vente med pyntingen til dagen den skal serveres. Kaken tiner fort i romtemperatur.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar