onsdag 18. desember 2013

Karamell-Popcorn-Cupcakes

Disse har jeg hatt lyst til å lage lenge! Da jeg fikk papirformer med røde og hvite striper fra Partydesign i posten satte jeg i gang så fort jeg hadde mulighet. Jeg trodde det skulle være mye mer tidkrevende enn det var, men de er både enkle å lage og kjempegode! Desuten er de utrolig kule å se på, du vil garantert imponere de som får servert disse. Antakelig vil du også bringe frem hyggelige minner om sirkus, kino eller tivoli.

Du kan i dag vinne både former og papirposer til å oppbevare resten av popcornene i. Begge deler er fra Partydesign og for å vinner må du:

  • Skrive en kommentar i dette innlegget hvor du forteller om et sirkus-/kino-/tivoli-minne.
  • Skrive både navn og e-post i kommentaren
Vinneren av søndagens give-away er Miriam med dette romantiske minne:
Mitt beste kakaominne fra den vinteren jeg hadde fått min første kjæreste. Han skulle ta meg med på date, og hadde tatt med ulltepper, pepperkaker og kakao. Vi hadde på oss masse klær, og satt ute i kulden innpakket i tepper og så på stjernene og drakk kakao. Under stjernene den kvelden fikk jeg også mitt første kyss ;)
Du har fått mail :-)

Så tilbake til oppskriften!

Karamelliserte popcorn

  • 100 g ferdigpoppet popcorn
  • 100 g smør
  • 100 g brunt sukker
  • 150 g mørk sirup
  • 1 ts salt


Ha smøret, sirup, brunt sukker og salt i en liten kjele
 Kok opp til temperaturen har nådd 132 grader eller har en dyp brun farge og tykner litt
 Hell 3/4 over popcornene og sett resten til side. Rør godt slik at alle popcornene er dekket. 

Cupcakes
(12 mellomstore cupcakes)

  • 150 g mel
  • 100 g brunt sukker
  • 100 g sukker
  • 1,5 ts natron
  • 125 ml vann
  • 60 g smør
  • 1 egg
  • 60 ml kulturmelk


Ha mel, natron, brunt og lyst sukker i en bolle og rør det godt sammen
 Smelt smøret sammen med vannet i en kjele og hell over det tørre. Bland godt
 Rør inn egg og kulturmelk til du har en jevn røre

 Fordel i cupcakesformer. Disse finner du her. Stek på 150 grader i ca 20 minutter.

Karamell Kremostfrosting

  • 100 g smør
  • 75 g melis
  • 300 g kremost
  • 1/4 av karamellen

Miks smør og melis lyst og luftig før du mikser inn kremosten på maks hastighet.
 Miks til slutt inn karamellen som er delvis avkjølt
 Påfør frostingen med en sprøytepose eller kniv
 Fordel popcornene på cupcakesene og nyyyt... Dette er godt.
Passer fnt inn i en temabursdag med tema kino, sirkus eller tivoli for eksempel. Men fine og dekorative er de uansett hvilken anledning de serveres i.
Popcornene som eventuellt blir til overs kan du oppevare i en eske, eller i disse fine papirposene du finner  her.
Håper å høre om mange fine minner! 

1 kommentar:

  1. Mitt beste tivoliminne er første gang jeg og broren min fikk dra alene til tusenfryd. Spente satt vi på bussen og så på regnet som høljet ned - det er bare bra det regner, sa broren min, - for da er det ikke så lange køer og vi får kjøre mye mer! Med regnponchoer løp vi fra attraksjon til attraksjon for å rekke mest mulig og jeg husker fortsatt latteren, de våte sokkene og kvalmen vi tilslutt satt igjen med etter en hel dag med sukkerspinn og karuseller. Jeg smiler selv idag av minnet :)

    Oppdaget forresten bloggen din idag, her skal jeg titte mer innom!

    SvarSlett