søndag 13. oktober 2013

Sjokoladecupcakes Deluxe

De fleste, ikke bare liker, men elsker sjokolade. Jeg har mange oppskrifter med sjokolade i seg, men jeg mangler, manglet, den ultimate sjokolade-cupcakes-oppskriften. Den får dere nå. Cupcakesene består av en saftig sjokolademuffins med syrlig sjokoladeostekrem toppet med ganach. Noen heldige fikk også karamellsaus og dere får selvfølgelig oppskriften på de også. Enjoy!

Sjokoladeganach

  • 100 g mørk sjokolade
  • 100 ml kremfløte
  • 1 ss honning

Smelt alle ingrediensene samen i en liten kjele på middels varme
 Rør godt til en jevn sjokoladeganach, sett til side

Karamellsaus

  • 50 g sukker
  • 25 g smør
  • 100 ml kremfløte
 I en annen kjele smelter du sukker, uten å røre, på middels varme til det har en dyp brunfarge. Tilsett smør og rør det kjapt inn.
 Tilsett kremfløten og rør godt før du setter også denne blandingen til side for avkjøling

Sjokoaldecupcakes
(20 store cupcakes)

  • 120 g smør
  • 250 ml vann
  • 15 g kakao
  • 300 g mel
  • 400 g sukker
  • 15 g natron
  • 2 egg
  • 120 ml kulturmelk

Smelt smøret i en kjele med vann og kakao
 Bland det tørre i en bolle og hell kakaoblandingen over. Rør til en jevn deig.
 Rør til slutt i egg og kulturmelk
 Fordel i muffinsformer og stek på 160 grader i ca 20 min
Formene jeg bruker er fra Partydesign og du finner dem her. Det er ikke til å legge skjul på at det er mine favorittformer og de finnes i mange forskjellige farger. Jeg har blant annet brukt de grønne her, ensfargede brune her, rosa her og her, hvite her og der røde her og her. Like fornøyd hver gang :-)

Sjokolade Kremostfrosting
(Nok til ca 35 cupcakes)

  • 200 g smør
  • 300 g melis
  • 300 g kremost
  • 100 g lys sjokolade

Miks smør og melis lyst og luftig
 Ha i kremoster og miks den inn på maks hastighet til du har en luftig frosting. Den er god som den er nå, men med litt sjokolade i passer den enda bedre til disse cupcakesene.
 Smelt sjokoladen over vannbad eller svak varme i mikro og tilsett i frostingen i en tynn stråle mens du mikser
 Du har nå en lett og lirr syrlig sjokoladekrem. Påfør med en sprøytepose eller en kniv. Jeg brukte en rund tip denne gangen.
Til å påføre karamellsausen bruker jeg en sprøytepose med en liten rund tip, men du kan også ringle over med en gaffel
 Det samme gjelder ganachen, men dersom du bruker gaffel bør den varmes bittelitt så den blir litt mer flytende.
 Nam...
 Jeg lagde noen med både karamell og ganach, og noen med bare sjokoalde, men alle fikk flagg til pynt, også disse er fra Partydesign.
 
Perfekte til bursdager og andre festlige anledninger
Cupcakesene holder seg godt noen dager i kjøleskap.

3 kommentarer:

  1. Flotte cupcake former og picks du har. Jeg prøver alltid å finne nye former når jeg er i utlandet.
    Finnes så mye fint.

    SvarSlett
  2. Dagens cupcakes, til Farsdag i morgen, vet ikke om det hadde vært hans førstevalg, men for barna er sjokolade, sjokolade, og enda mer sjokolade ALLTID førstevalg! Nå står de i ovnen, gleder oss til å smake.. Litt usikker på om karamellen ble helt som den skulle.. Smaker godt da..

    SvarSlett
  3. Dagens cupcakes, til Farsdag i morgen, vet ikke om det hadde vært hans førstevalg, men for barna er sjokolade, sjokolade, og enda mer sjokolade ALLTID førstevalg! Nå står de i ovnen, gleder oss til å smake.. Litt usikker på om karamellen ble helt som den skulle.. Smaker godt da..

    SvarSlett