torsdag 17. oktober 2013

Gulrotsuppe m/appelsin og ingefær

Høsten er for lengst et faktum og snart er vel vinteren rett rundt hjørnet også. Jeg spiser mye varm mat året rundt, men særlig godt er det når det er surt og kaldt ute. 

Jeg har ikke skrevet så mye om spiseforstyrrelsen min i matsammenheng da jeg ikke ville la den få plass flere steder enn der den allerede var, men i dette innlegget må jeg dele noen ord likevel, noen glade ord. Jeg har bakt masse de siste årene, men jeg har ikke laget så veldig mye mat. Det krever at man smaker seg frem underveis og kommer frem til den riktige balansen hvor alle elementene kommer til sin rett. Det er synd å si det, men jeg klarte ikke en gang smake på noe av det jeg laget, det klarer jeg nå. Det gjorde jeg med denne suppen og den ble så god! Ekstra god fordi den markerte enda ett steg videre på veien mot å bli frisk, men jeg er sikker på at den suppen kan glede mange flere enn meg og det er derfor jeg deler den med dere. 

Jeg kan ikke garantere at suppen kurerer all slags sykdom, men den er i alle fall god for såre halser og kalde kropper.

Gulrotsupper
m/appelsin og ingefær
2-3 porsjoner

  • 1 liten rødløk
  • 1-2 fedd hvitløk
  • 250-300 g gulrot
  • 5 dl vann
  • 1 hønsebuljongterning 
  • 1 appelsin, skall og saft
  • 0,5 ts malt/2 cm fersk revet ingefær
  • Salt og pepper

Ved servering

  • Gresk yoghurt/yoghurt naturell
  • Rucola

Hakk opp løk og hvitløk og fres det i en gryte med skivede gulrøtter i litt smør i noen minutter.
 Hell over vann + buljongterning. Du kan sløyfe dette og bruke fond/kraft/buljong i stedet. La koke i ca 15 minutter til gulrøttene er møre.
 I mellomtiden kan du raspe og presse saften av en appelsin, eventuelt en stor mandarin som var det jeg hadde i hus. 
 Tilsett begge deler i gryten sammen med en klype ingefær, gjerne fersk hvis du har det.
 Mos suppen med en stavmikser eller i en foodprosessor. Smak til med salt og pepper.
 Server med litt gresk yoghurt/yoghurt naturell og gjerne litt rucula.
Suppen kan oppbevares i kjøleskap et par dager og varmesopp igjen.

2 kommentarer:

  1. Godt!
    - kan du legge ut oppskriften på/lage calzone m/kylling?

    SvarSlett
  2. Ser spennende ut. Tenkte prøve bli frisk av den i dag :) Men - rasper du appelsinen etter den er skrelt? Eller rasper du den med skall?

    SvarSlett