tirsdag 18. juni 2013

Rullekake

Rullekake lagde jeg første gang sammen med bestemor for ganske mange år siden. Hun lærte meg alle de lure triksene og de tok jeg med meg hjem. Hjemme lagde nabojenta og jeg rullekake igjen og igjen og igjen og da jeg stod på kjøkkenet og lagde denne tenkte jeg tilbake på den tiden da jeg var elleve. Alt var så lett da, samtidig er det fint å komme seg videre i livet. Det er alltid noe å savne, det er alltid noe å glede seg til, men det viktigste er å nyte tiden som er nå. Med en rullekake for eksempel.

Denne er kjempegod og enkel å lage. Med bare fem minutter i ovnen tar det ikke lang tid heller. Fyll den med hva du vil og pynt den slik du vil. Her er min versjon :-)

Rullekake

  • 4 egg
  • 125 g sukker
  • 100 g mel
  • 25 g potetmel
  • 1,5 ts bakepulver


Ha eggene i en bolle og miks dem lett sammen. Øk hastigheten og tilsett sukker litt etter litt, miks til en lys og luftig eggedosis.
 Bland mel, potetmel og bakepulver godt sammen og sikt det i eggedosisen i to omganger 
 Vend melet forsiktig inn mellom hver gang
 Smør røren jevnt utover et bakepapirkledd stekebrett og stek på 220 grader i ca 5 min
 Strø sukker på et bakepapir og så fort kaken er ute av ovnen velver du den over på papiret og dekker til med et fuktig kjøkkenhåndkle

Fyll


  • 100 ml fløte
  • 150 g vaniljekrem
  • 150 g jordbær
  • 150 g banan (ca 1 1/2)

 Pisk fløten stiv og vend den inn i vaniljekremen
 Kutt jordbærene og bananene i små biter, fordel dem ut over den avkjølte bunnen og ha kremen over
 Bruk papiret som hjelpemiddel når du ruller kaken sammen og sørg for at skjøten vender ned

Pynt 


  • 150 ml kremfløte
  • 4 store jordbær

Skjær bort endestykkene på kaken og plasser den på et passende fat. Pisk fløten til krem og del jordbærene i fire
Ha kremen i en sprøytepose og pynt med rosetter og små blomster. Topp med jordbærene til slutt.
 
Eller du kan bruke en kniv eller lignende og smøre kremen utover kaken
Kaken holder seg et par dager i kjøleskap, men kremen bør ikke haes på før samme dag som den serveres

1 kommentar: