torsdag 20. juni 2013

Morellcupcakes med kremostfrosting


Jeg har alltid synes at cupcakes pyntet med knallrøde moreller eller kirsebær har vært utrolig fine å se på. Selv om det er smaken og ikke utseende som avgjør om bakverk er vellykket tror jeg både øyne og gane samarbeider når de avgjør om noe er godt eller ikke. I dette tilfellet er jeg ganske sikker på at de blir enige om at cupcakesene er en suksess, i alle fall for de som liker moreller og syrlig ostekrem.

Moreller er veldig billig om dagen så om du vil lage disse anbefaler jeg å gjøre det nå! :-)

Morellcupcakes med kremostfrosting
(24 stk)

  • 150 g kremost
  • 100 g mykt smør
  • 125 g sukker
  • 2 egg, romtempererte
  • 200 ml kulturmelk
  • 300 g mel
  • 2 ts bakepulver
  • 200 g moreller, 
    uten sten og delt i biter
  • Kremostfrosting (oppskrift her)
  • 24 moreller til pynt


Ha sukker, kremost og smør i en mikserbolle. Bland mel, bakepulver og vaniljesukker godt sammen i en annen og finn frem de resterende ingrediensene slik at du har alt klart.
 Miks kremosten, smøret og sukkeret til en lys og luftig masse før du tilsetter ett egg av gangen og mikser godt mellom hvert av dem.
Sikt i melblandingen og ha i kulturmelken, vend inn til en jevn røre
Vend til slutt inn morellene med en slikkepott
 Fordel 1 iskremskje med røre i muffinsformer plassert i muffinsbrett og stek på 175 grader i ca 30 min. Skjekk med en tannpirker om de er ferdig. Disse kan trenge litt god til i ovnen da morellene gir fra seg mye væske.
 Lag kremost-frosting etter denne oppskriften bruk en sprøytepose med en wilton 1M tip for å lage swirls. Topp med en morell på hver cupcake. 
 Du kan selvfølgelig pynte på andre, gjerne ulike, måter også. Her har jeg laget en film til inspirasjon.
Disse er svært saftige og går kjempefint sammen med den syrlige ostekremen. Morellen på toppen gjør dem delikate og fine å se på. 
 Enjoy!
Cupcakesene er saftige og holder seg derfor flere dager i kjøleskap. Uten frosting kan de også fint fryses.
  

3 kommentarer:

  1. Dejlig blog du har dig :) Skøn idé med morellerne/kirsebærrene :) Jeg må vist på jagt efter friske kirsebær ;)

    SvarSlett
  2. Hei, Mari. Havnet inne på bloggen din helt tilfeldig, og der ble jeg sittende - gang på gang sa jeg; denne skal jeg bake neste gang det er selskap. Tusen takk for masse flotte oppskrifter, fantastisk vakre bilder, og tonnevis med inspirasjon, du har en blogg som gjør meg glad!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for en utrolig fin kommentar! Blir så utrolig glad av å lese det du skriver :-)

      Slett