onsdag 8. mai 2013

Marsipankake med sjokolade- og jordbærfyll

Det er konfirmasjonstider og forrige helg lagde jeg kaken til Daniels konfirmasjon. Vanligvis lager jeg marsipankaker med bringebær- og bananfyll, men siden dette er en ny kombinasjon så jeg tenkte jeg kunne dele den med dere. Jeg har også lagt ved noen dekorasjonstips som jeg håper kan være til hjelp.

Det begynner å nærme seg 17. mai, så om du vil bake i den anledning er dette en sikker vinne.
Bak sukkerbrød etter oppskriften du finner her. Jeg lagde dobbel porsjon denne gangen og brukte en 30 cm kakeform. Steketiden blir da noe lengre.
(Dersom du ikke dobler oppskriften på sukkerbrød halverer du målene under)

Marsipankake med jordbær og sjokolade


Vend ca 250 g av den piskede kremen i vaniljekremen 
Skjær kaken i tre like tykke deler og plasser en av dem på et fat. Fukt den med melk eller juice, bre over halvparten av vaniljekremen og deretter syltetøy.
Legg over bunn nummer to, fukt den med melk/juice og ha over resten av vaniljekremen. Strø over raspet sjokolade og daimkuler.
Smør kremen rundt kaken og prøv å fordel den så jevnt som mulig.
Kjevle marsipanen ca 2 mm tykk, bruk maizenna slik at den ikke klistrer seg til benken. Jeg lager rutemønster med verktøyet på bildet, men det er ikke nødvendig.
 Løft marsipanen forsiktig over kaken og bruk gjerne en smoother for å lage en jevn overflate. 
 For å dekke over ujevnheter ved kanten lager jeg en bord med verktøyet under, men man kan også bare trille tynne remser eller lignende.
  Som dekor stikker jeg ut blomster i ulike størrelser med utstikkere fra Søstrene Grene.
 Jeg jeg kutter ut et skilt og plasserer blomstene utifra skiltet og ned kanten på kaken. For å feste blomstene, og perlene bruker jeg spiselig lim (fra Jernia).
  Jeg lager også noen roser med sjokoladefrosting med tip Wilton 1M. Bladene lager jeg med en liten rund tip.
 Jeg bruker samme tip til å skrive konfirmantens navn.
 Kaken inneholder en kombinasjon av jordbær og sjokolade, noe veldig mange er glad i. 
 Bruk gjerne denne kaken som inspirasjon til å lage din egen favoritt, både på smak og utseende.
  Marsipankaker er holdbare i et par dager.


2 kommentarer:

  1. Den så god ut! Hvis jeg lager den fredag kveld, vil den være spiselig søndag natt? Skal bake til nattevakter :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det tror jeg skal gå bra :) Marsipanen kan svette/smelte noe, men ellers tror jeg det går fint om du bruker ingredienser med god holdbarhet :)

      Slett