søndag 19. mai 2013

Kokos- og Jordbærcupcakes

Jeg bruker veldig sjeldent ferdigposer eller halvfabrikata når jeg baker. Denne gangen er et unntak. På et cupcake-arrangetment jeg var på i fjor sommer fikk vi som deltok med cupcakes en goodie-bag og der lå en "Kagemousse" fra Dr. Oetker. Da jeg så den igjen for ikke så lenge siden tenkte at det kanskje var på tide å bruke den.

Jeg klarte såklart ikke å følge instruksene på pakken så det ble en kokos-variant som passet perfekt sammen med vaniljemuffinsene som også inneholder kokos. En frisk kombinasjon som passer fint nå som vi nærmer oss varmere tider.


Kokos- og Jordbærcupcakes
(12 mellomstore eller 18 små cupcakes)

  • 60 g smør
  • 125 ml vann
  • 1 ss kokossirup (kan sløyfes)
  • 2 ts vaniljesukker
  • 150 g mel
  • 200 g sukker
  • 2 ts natron
  • 50 g kokosmasse
  • 1 egg
  • 60 ml kulturmelk


Ha smør og vann i en liten kjele og tilsett kokossirup eller essens om du har. Du kan fint sløyfe det hvis ikke. Varm opp til alt smøret er smeltet.
 Bland sammen mel, sukker, natron, vaniljesukker og kokosmasse i en bolle og hell i smørblandingen. Rør  alt godt sammen.
 Ha til slutt i egg og kulturmelk og rør kraftig til en jevn røre.
Fordel røren i cupcakes-former ca 2/3 fulle og stek på 165 grader i ca 15 min (eller til du kan stikke i en tannpirker og den kommer ren opp igjen). Cupcakesformene er fra Partydesign og er kjempegode, og fine!
Mens cupcakesene avkjøles kan du lage toppingen.

Jordbær- og kokosmousse

  • 1 pose Dr. Oetker kakemousse med jordbærsmak
  • 2 dl kokosmelk (eller vanlig melk)


Ha kokosmelken i en bolle sammen med kakemousse-pulveret 
 Miks det sammen på høy hastighet i 3-4 min til du får en kremete konsistens. La stå en liten stund i kjøleskap til den stivner.
 Ha moussen over i sprøytepose med tip Wilton 1M og lag en squirl, eller noe annet du synes er fint.
Dryss over litt kokosmasse og server med noen friske jordbær.
 En smak av vår og sommer, mmm...
Cupcakesene holder seg fint et par dager i kjøleskap.

2 kommentarer:

  1. Kan en ta formene rett i ovnen? Har kjøpt noen fra partydesign og var usikker på akkurat dette.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, så lenge temperaturen ikke overstiger 175 grader :-)
      Jeg pleier alltid steke cupcakes på 160, så det pleier ikke være noe problem

      Slett