torsdag 3. januar 2013

Sjokoladecakepops

Til jul lager jeg, og sikkert mange andre også, alt for mye kaker. Så mye at det hvert år blir alt for mye igjen. Er man lei av tørre kaker finnes det mange måter å "resirkulere" dem på. Under har jeg brukt sjokoladekakerester, men du kan bruke både det ene og det andre.

 Cakepops

  • Kakerester (kransekake, sjokoladekake, osv)
  • Kremost, frosting, vaniljekrem, osv
  • Sjokolade til dypping 
  • Delfiafett
Kjør restene i en foodprosessor til smuler og bland det med frosting, eller kremost som jeg har brukt her.
 Kjør sammen til en jevn masse
 Form til runde kuler. Smelt litt sjokolade som du kan dyppe sugerør (du finner de jeg brukte her)/lollipoppinner/ispinner i før du presser dem ned i kulene. Avkjøl i fryseren i ca 30 min
 Smelt mer sjokoladesammen med delfiafett  slikt at det blir lett å dyppe i.
 La overflødg sjokolade renne av og ha på strøssel, om du ønsker det, på før de stivner helt.
Disse blir nesten som konfekt, veldig gode - og mektige.
Jeg skal prøve å komme med litt flere restetips som passer bedre til tørre kaker om jeg får tid!
Oppbevar cakepops kaldt og de er holdbare i minst en uke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar