torsdag 13. desember 2012

Lussekatter på Luciadagen

I dag er det Lucia-dagen og av mangel på kunnskap skal jeg ikke fortelle dere historien bak det. Det jeg tenker på er tiden da jeg gikk siste året i barnehagen og fikk lov til å ha kronen med fire lys på og ikke bare glitterbåndet rundt hodet. Vi gikk i tog gikk med hvert vårt lys i hånden, tidlig, tidlig på morgenen mens det fortsatt var mørkt og foreldre enda ikke hadde gått på jobb, men var sammen med oss. Så spiste vi lussekatter og nøt denne ene dagen i desember som på sin måte var helt annerledes fra alle andre dager.

Senere har jeg vært vitne til andre små barn med lys og lusekatter og blir hver gang fylt med gode minner. Men nå er det ingen førsteklassinger som deler ut, så jeg lager dem selv, og her kommer oppskriftene på det.

Lussekatter
(24 middels store)

  • 5 dl melk
  • 1 g safran*
  • 1 pk gjær
  • 1 egg
  • 1 ts kardemomme
  • 1/2 ts salt
  • 150 g melis
  • 850 g mel
  • 150 g mykt smør
  • Egg og rosiner til pynt
 *safran får man kjøpt på Apotek, men man kan også tilsette litt gurkemeie for å få den gule fargen.

Varm opp melken til ca 30-35 grader, rør inn gjæren til den er oppløst og ha deretter i safaran.
(Bruker du tørr gjær tilsett du den i neste steg)
 I en stor mikserbolle har du resten av ingrediensene med unntak av smør
Bruk en eltekrok på mikseren og sett på middels hastighet mens du tilsetter melken
 Øk hastigheten etterhvert og la maskinen gå en god stund til deigen slipper kantene på bollen. Tilsett det myke smøret (mitt var i overkant mykt her)
 Elt vel og lenge til en smidig deig. Sett på et lunt sted med plast eller håndkle til heving
 Hev til dobbel størrelse, dette tar ca 1 time
Form deigen til lussekatter, på bilde ser dere forskjellige variasjoner. Pensle dem og pynte med rosiner og la de etterheve i 30 minutter. Stek dem på 225 grader i ca 20 min eller til de er gyldne
 La avkjøle litt før de serveres,gjerne mens de fortsatt er lunkne
Kanskje er du så heldig å få lussekatter servert av søte førsteklassinger eller barnehagebarn med lys i hånda og glitter på hodet? Savner den tiden da det var meg :-)
 
Lussekattene kan fint fryses. Tin dem på kjøkkenbenken før du har dem i ovnen på 175 grader varmluft et oar minutter fir å få dem til å smake som nybakt igjen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar