lørdag 29. september 2012

Sjokoladecupcakes med Nugattikrem

Disse var noen var de første cupcakesene jeg prøvde å lage for ca 1 1/2 år siden. Det føles som utrolig lenge og utrolig kort tid siden. Oppskriften er fra Hummingbird Bakeyys første bok, en av de eneste kakebøkene jeg virkelig har brukt mye. Dette er en av deres mange gode oppskrifter som jeg anbefaler til alle sjokolade- og nugattielskere der ute.

Sjokoladecupcakes med Nugattifrosting
(12 stk)

  • 100 g mel
  • 15 g kakao
  • 140 g sukker
  • 1 1/2 ts bakepulver
  • 40 g mykt smør
  • 1,2 dl melk
  • 1 egg
  • 120 g nugatti/nutella (til å fylle med)

Ha mel, sukker, kakako, salt, bakepulver, vaniljesukker og smør i en mikserboller

 Miks det godt sammen til en sandaktig konsistens
Tilsett melk i en tynn stråle mens du har maskinen på lav hastighet
 Ha til slutt i egget og bland det fort inn. Sørg for å få med eventuelle rester langs kantene.
 Fordel røren i muffinsformer ca 3/4 fulle
Stek på 175 grader 15-20 min, avkjøl litt
Lag en fordypning i hver cupcake med en rund tip, eplekjerne-fjerner eller lignende
Fyll hver av dem med ca 1 ts nugatti, dette gjøres enkelt med tube-nugatti.

Nugattifrosting

  • 200 g melis
  • 80 g smør
  • 0,25 dl varm melk
  • 100 g nugatti

Miks melis og smør godt sammen til det er lyst og luftig og tilsett melken i en tynn stråle mot slutten av miksingen.

 Ha i nugatti eller annet sjokoladepålegg du liker
Miks det inn og la maskinen gå til du har en luftig frosting, få med rester langs kantene
 Ha frostingen i en sprøytepose og dekorer slik som du vil. Jeg har her brukt tip 2D og laget drop flowers
 Pynter også med noen hasselnøtter ettersom det er en viktig ingrediens i nugatti, men du kan selvfølgelig droppe det
  Eller du kan lage roser og squirl, du bruker da samme tip
Cupcakes og frosting kan fryses hver for seg

Oppskriften er hentet fra "The Hummingbird Bakery Kakeboken"


3 kommentarer:

  1. Denne oppskriften kan umulig vere rett! Det må da vere alt for lite mel??? Lagde den nettopp og det vart ei tynn suppe....

    SvarSlett
  2. Jeg ser det er lenge siden denne oppskriften ble lagt ut, men legger igjen en kommentar likevel. Oppskriften var enkel og konsistensen ble bra, men i beskrivelsen skal man tilsette salt og vaniljesukker, uten at dette står i innholdsfortegnelsen. Jeg droppet derfor dette.

    Det ble nøyaktig 12 cupcakes og frostingen (himmelsk!) holdt akkurat. Helgekosen er i boks og frostingen skal jeg bruke til mange andre kaker også. Tusen takk!

    SvarSlett