fredag 14. september 2012

Oreo Cupcakes med Cream Cheese Frosting

Før begynte alle oppskrifter med Oreo med at den populære cookien kommer fra USA. Nå er det ikke lengre vits å si det, alle vet det, og alle vet at uansett hvor den kommer fra så vil den bli her i Norge. Det finnes både oppskrifter på orokake og trøfler, og såklart cupcakes som jeg skal vise dere i dag.

Oreo Cupcakes
(28 stk)

  • 120 g smør
  • 180 g sukker
  • 4 eggehviter
  • 250 g mel
  • 2 ts bakepulver
  • 1 ts vaniljesukker
  •  2,5 dl melk
  • 2 pakker oreokjeks
 
Pisk mykt smør lyst og luftig, tilsett sukker og miks det godt sammen
 Tilsett eggehviter litt og litt mens du mikser og la maskinen gå til alt er godt blandet
 Bland mel, vaniljesukker og bakepulver godt sammen i en skål og sikt det i røra
 
Tilsett også melken før du rører til en jevn og klumpfri røre
 
Del oreokjeksene i to, bruk delene uten krem og knus dem til mindre biter. (Legg av to-tre til pynt). For å unngå at bitene synker til bunns blander du dem sammen med 1 ss mel før du vender dem forsiktig i røra.
 
Legg delene med krem på i bunnen av cupcake former og fyll 2/3 fulle med røre
 Stek på 175 grader i 15-20 min eller til en tannpirker er ren når du tar den opp fra en cupcake

 Cream Cheese Frosting

  • 150 g mykt smør
  • 400 g melis
  • 200 g philadelphiaost

Miks smør og melis sammen til en lys, tykk masse og tilsett kald kremost
 Miks til en luftig og silkemyk krem
 Ta kremen i en sprøytepose eller dekorer med noe annet, jeg brukte Wilton 2D tip til å lage roser og squilr.
 Drysser over litt knuste oreo-smuler som pynt. Både dekorativt og informerende om hva som er inni
 For de som liker cupcakes og oreo er dette en fulltreffer!
  Både smaker og ser godt ut..
 Cupcakesene smaker best de to første dagene, etter de er laget, både krem og muffins kan frysses separat

Oppskriften er hentet fra Passion4baking, men med små justeringer

17 kommentarer:

  1. Det første jeg skal gjøre når jeg kommer hjem!!!

    SvarSlett
  2. Disse lagde jeg idag!
    de var kjempegode! jeg lager ofte cupcakes og de som smakte dem sa at de var de bleste de hadde smakt noen gang!!
    Du er kjempeflink :-)
    Takk for mange gode tips og oppskrifter!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy å høre! Utrolig koselig at du bruker bloggen :-)

      Slett
  3. du er veldig flink med å bake jeg har laget masse av de tingene som du har lagdt ut :) og det smaker helt utruleg godt assa!!!!

    SvarSlett
  4. Har lagd dem to ganger! Skal også lage dem i morgen,, 80 årselskap på Lørdag! :D

    SvarSlett
  5. Flott oppskrift!! De ble nydelige:)

    SvarSlett
  6. hvor mye skal man ha av alt hvis du skal ha det i store cupcakes former da?

    SvarSlett
    Svar
    1. Du bruker akkurat samme mengde, men får litt færre cupcakes :-) Hvis du vil ha like mange, bare store, kan du doble oppskriften!

      Slett
  7. frostingen ble veldig god, men den smeltet og det ble egentlig ikke noe særlig "fint" å se på. Hvordan får jeg den til å være fast osv?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er viktig å piske smør og melis lenge så det blir ordentlig luftig og står av seg selv. Kremosten bør være kald, så tror jeg resultatet skal bli bra! :-) Ps. ikke miks for lenge etter at kremosten er tilsatt. Om du opplever krem for rennende, kan du også sette den i kjøleskapet en stund så den stivner litt mer.

      Slett
  8. Hei! Nydelige muffins! Jeg lagde dem igår, til broren min såm ble 18! ALle likte dem! Takk så masse for ideen, må lages igjen! :D

    SvarSlett
  9. Beste ostekrem glasur!!! Er nå favorittkremen min på cupcakes. Har prøvd mange forskjellige kremer på cupcakes, men det har alltid vært det ene eller det andre, for søt eller for fett osv. men denne er jo bare sååååå god og ikke for søt! Og fordi fremgangsmåten er annerledes enn andre ostekrem glasur, så blir denne perfekt i form og tekstur!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, denne er virkelig god!
      Mange ostekremer blir veldig rennende, så jeg er veldig glad jeg har denne som ikke gjør det :-) Gøy at du også likte den!

      Slett
  10. Beste bloggen dette! Nå skal vi prøve oss på disse i dag! Du er knallflink, jeg har prøvd mange av oppskriftene dine, og de bli alltid en hit...
    Førstevalget når jeg leter etter noe godt å lage!

    SvarSlett
  11. Holder denne oppskriften på krem til 24 cupcakes i vanlig størrelse? :)

    SvarSlett