lørdag 25. august 2012

Vaniljefrosting

Når jeg lager vaniljecupcakes er det stort sett denne frostingen jeg bruker. Den er veldig lett å lage, gode å jobbe med og en frosting de aller fleste liker veldig godt. Frostingen er lett å farge med dine favorittfarger, selv elsker jeg lyse pasteller. Tilsett konditorfarge til slutt og miks til en jevn farge. Del gjerne opp frostingen og farg i flere ulike farger. Selv liker jeg å bruke pastafarger fra Wilton som gir deg fin farge med liten mengde. 

Vanijlefrosting
(12 cupcakes)

  • 80 g mykt smør
  • 250 g melis
  • 1 ts vaniljesukker 
  • 0,2 dl varm melk
(på bildene under har jeg tredoblet oppskriften)


Ha smør, melis og vaniljesukke i en mikserbolle
 Miks godt til alt samler seg, gjerne med lokk så slipper du melis overalt
 La maskinene fortsette å gå mens du tilsetter den varme melken litt og litt i en tynn stråle
 Miks videre på høy hastighet til du har en lys og luftig frosting. Sørg for å få med eventuelle rester langs kanten ved å bruke en slikkepott
 Frostingen kan oppbevares i kjøleskap noen dager og kan også fryses. Bringes tilbake til romtemperatur og røres i før bruk.

Oppskriften er fra "The Hummingbird Bakery kakeboken"

11 kommentarer:

  1. Det så godt ut!

    SvarSlett
  2. Hei! Det står 0,2 dl, hva vil det si? Det er ikke det samme som 2 dl på litermålet? (Jeg er helt ny på baking og veldig dårlig i matte, så beklager hvis det var litt dumt spørsmål).

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er 2 ti-deler av 1 dl. Altså 20 ml

      Slett
  3. 0,2 dl melk hørtes da veldig lite ut! Sikker på at det er rett?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er ikke feil :) Det er bare for å gi frostingen en litt mer kremete konsistens, så det trengs ikke så mye :)

      Slett
    2. Ok! Takk for svar ;) Tenker å prøve meg på denne til helgen :D

      Slett
  4. hei, hvor mange cupcakes holder denne til? :) sånn cirka

    SvarSlett
  5. Hei! Går det an å erstatte melken med vann?

    SvarSlett
  6. Hei! Går det an å erstatte melken med vann?

    SvarSlett
  7. hei er 0,2 dl 20 ml ( er ganske dårlig i mål)

    SvarSlett