onsdag 11. juli 2012

Sjokoladecupcakes

Denne oppskriften kan jeg takke den Australske matstylisten Donna Hay for. Jeg er ganske sikker på at det er min mest brukte oppskrift, både på grunn av smak, konsistens og enkelhet. Disse er enkle og lite tidkrevende og lage, også er de supergode!

Sjokoaldecupcakes
(20 store cupcakes)

  • 120 g smør
  • 250 ml vann
  • 15 g kakao
  • 300 g mel
  • 400 g sukker
  • 15 g natron
  • 2 egg
  • 120 ml kulturmelk

Smelt smøret i en kjele med vann og kakao
 Bland det tørre i en bolle og hell kakaoblandingen over. Rør til en jevn deig.
 Rør til slutt i egg og kulturmelk
 Fordel i muffinsformer og stek på 160 grader i ca 20 min
Formene jeg bruker er fra Partydesign og du finner dem her. Det er ikke til å legge skjul på at det er mine favorittformer og de finnes i mange forskjellige farger. Jeg har blant annet brukt de grønne her, ensfargede brune her, rosa her og her, hvite her og der røde her og her. Like fornøyd hver gang :-)
Cupcakesene holder seg fint i kjøleskap i flere dager og kan fryses

5 kommentarer:

  1. Veldig flink til å forklare! DU ER SÅ GOD MARI !!

    SvarSlett
  2. gleder meg til å lage dem

    SvarSlett
  3. skal kanskje lage dette i en oppgave om australsk mat

    SvarSlett
  4. kan man bytte ut kulturmelk med lett-melk?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, men bruk da bakepulver i stedet for natron :-)

      Slett